Looking For Anything Specific?

Responsive Advertisement

Review Internasional

Responsive Advertisement

Mariposa berkisah tentang perjuangan pelajar muda berprestasi bernama Natasha atau Acha untuk mendapatkan hati Iqbal, kawan sekelasnya yang selalu bersikap dingin. Sikap tak peduli Iqbal membuat Acha semakin tertanya tanya bagaimanakah untuk cairkan hati Iqbal. Sehingga, Acha rela melakukan macam macam cara supaya dapat mencuri perhatian Iqbal. Suatu hari, Acha dan Iqbal terpilih mewakili sekolah untuk mengikuti sebuah pertandingan cerdas cermat tingkat nasional. Dalam perjalanan itu, ada sebuah peristiwa terjadi yang membuat mereka tersedar apa yang sebenarnya mereka inginkan.

"Menyukai seseorang yang sama sekali tak mengharapkan kehadiran kita memang sangat menyakitkan"

Quote yang paling jelas menunjukkan Acha yang mencintai Iqbal tapi Iqbal tidak suka dengan Acha begitulah gambaran plot penceritaan film Mariposa.


Digarap Fajar Bustomi (dikenali  juga sebagai pengarah filem Dilan Trilogi),Mariposa adalah sebuah kisah drama remaja yang penuh dengan kecomelan dan boleh buat kita terhibur kekadang tersenyum sendiri.Masih ingat tak Zara JKT 48 dan Angga Yunanda lakonan mereka yang bagus dalam filem Dua Garis Biru?Disini mereka berdua keluar dari zone drama berat sebegitu malah menjadi lebih gila, dan comel dan lucu.Tengoklah macam mana karakternya Acha oleh Zara JKT 48 yang ingin mendekati Iqbal,selalu ada jawapan yang optimis .Contohnya " Malah makin nempel....' pasti korang akan tersenyum melihat Zara mengungkapkan kata kata ini.Selain itu,Fajar berjayalah mengandingkan mereka berdua dan membawa karakter mereka sehingga ke penamat kisah Acha dan Iqbal.Dengan tone warna yang konsisten pink dan biru muda menyejukkan mata juga termasuk setnya serta wadrobe dan lainnya.


Bagi aku Mariposa adalah film yang berjaya mengadaptasikan novel ke filmnya dengan cara yang baik.Lakonan dari para pelakon Zara dan Angga cukup kuat untuk mendominasikan karakter Acha dan Iqbal.Analogi dari metafor kupu-kupu yang menjadi tajuk filem ini juga diguna pakai untuk mendekatkan scene scene Acha mengharapkan cinta Iqbal.

Selain itu scene quiz di penghujung cerita ini juga membantu secara cerdasnya membangun konflik hubungan Acha Iqbal dan kawanya. Porsi komedi juga agak seimbang .Lagi lagi scene mamanya Acha yang lebih mencerminkan seorang mama uptodate love KPOP "BTS". Melihat karakternya juga sudah menarik perhatian remaja remaja millenial untuk tonton filem ini .

Jadi bagi aku Mariposa boleh dilayan pada mereka yang bujang untuk melihat kecomelan romantik remaja yang akan membuat kita ketawa dan tersenyum.Boleh tonton di Netflix.Jadi buat kisah Mariposa,Acha dan Iqbal ini sesuai untuk tontonan remaja.


Rating 7/10 

TONTON TRAILER DISINI




Post a Comment

Previous Post Next Post