Looking For Anything Specific?

Responsive Advertisement

Review Internasional

Responsive Advertisement

 


Karnan filem sosio politik aksi drama Tamil yang dibintangi oleh antara pelakon lelaki popular di India, Dhanush.Filem Karnan mengisahkan tentang Karnan,Seorang pemuda yang bersifat pemarah sedang memperjuangkan hak orang kampungnya yang ditindas oleh pihak yang tidak bertangggungjawab. Bolehkah dia menyelamatkan mereka orang-orang yang lemah dari segi kekuatan dan senjata ini menentang anggota yang pangkatnya tingi dan bersenjata?


Pertama sekali terima kasih kepada DMY CREATION sebab sudi membawa filem ini untuk ditayangkan di pawagam Malaysia.Filem arahan Mari Selvaraj's Karnan dibuka dengan shot epik dimana seorang gadis muda yang menderita dan tidak berdaya di tengah jalan. Kenderaan terus bergerak di kedua-dua belah jalan, tetapi tidak ada satu pun yang berhenti. Kamera naik di atas tanah dan naik lebih tinggi dan lebih tinggi, memberi kita pandangan Tuhan mengenai pemandangan tragis ini. Tidak ada campur tangan ilahi; sebenarnya, gadis itu mati, dan menjadi TUHAN!

Filem ini kemudian ditayangkan beberapa tahun, hingga 1997, untuk menceritakan bagaimana Karnan menjadi pahlawan rakyatnya, bagaimana penindasan dapat menjadi berbahaya, dan bagaimana birokrasi berdiri di sisi penindas dan bahkan turut serta dalam penindasan. Plot ini berputar di sekitar Podiyankulam, sebuah perkampungan orang miskin yang tergolong dalam komuniti yang tertindas dan ditolak oleh sebuah bas yang tidak mahu berhenti di kampung mereka. Orang kuat mereka (jelas kasta dominan) di kampung jiran mereka, Melur, menggunakan ini sebagai kaedah untuk memastikan mereka bergantung antara satu sama lain. Perkara-perkara menjadi sukar apabila Karnan, seorang pemuda yang pemarah dari Podiyankulam, yang sedang menunggu untuk dipilih dalam tentera, memutuskan untuk mengambil barang dengan tangannya sendiri. Sebuah bas dihancurkan, menolak polis yang dipimpin oleh pegawai egoistik Kannapiran (Natty), ketepi.


Dhanush telah melakonkan watak Karnan dan ia adalah watak yang unik untuk pelakon seperti Dhanush. Sebagai pemuda yang mengamuk yang mewakili bangsanya, Dhanush sangat mengagumkan. Karnan sudah semestinya menjadi filem yang menonjol dan membantu Dhanush mengangkat dirinya sebagai pelakon. Mata Dhanush sangat kuat dan banyak bercakap. Terima kasih kepada pengarah Mari Selvaraj dan sinematografer Theni Eswar kerana boleh menangkap kelebihan Dhanush di tempat yang tepat. Boleh dikatakan penyampaian skrip dan bahasa badan Dhanush cemerlang.

Semasa menonton Karnan, aku merasa kagum dengan keyakinan dan kawalan yang dimiliki oleh Mari Selvaraj atas pengarahannya yang luar biasa sejujunya aku pertama kali menonton filem arahan beliau. Karnan menyentuh pelbagai topik seperti penindasan, diskriminasi kasta, dan politik di sebalik setiap aspek kehidupan, termasuk nama seseorang.Aku merasakan isu yang diangkat sangat menarik membuatkan perasaan aku tersentuh,terkadang merasa marah dengan banyak karakter dalam filem ini. Mari Selvaraj telah mencipta dunia baru dan watak-watak di dunia ini ditulis dan dilukis dengan indah. Filem ini boleh terpesong kemana sahaja jika ianya diarahkan kepada pengarah yang sukar menvisualkan Kranan tetapi dengan  kemahiran pelaksanaannya,Mari Selvaraj memastikan Karnan utuh dan diminati penonton.

Plot penceritaan yang dibuat kemas oleh Mari, dan tidak membosankan selama 2 jam 36 minit, memuat penonton hanyut dengan kisah orang kampung yang tertindas terkenang nasib mereka yang tidak mampu berdiri dengan kuat.Sangat menyedihkan.Selain itu, terdapat beberapa scene menarik perhatian aku sebagai penonton di mana Tuhan kanak kanak kecil yang menyuluh jalan kepada Karnan dan ayahnya untuk membuka laluan peperangan terhadap mereka yang menganiaya mereka, keldai kaki yang terikat seakan mempamerkan perumpamaan , masyarakat kampung yang ditambat menjadi hamba kepada kumpulan polis jahat yang menunggu masa untuk diberi hak kebebasan, dan banyak lagi perkara perkara yang membuat aku mencintai filem Karnan.

Jika anda berada di Malaysia sekarang jangan lupa tonton KARNAN di pawagam yang sudah mula tayang pada harini.Confirm puas hati!

Rating : 8.5/10 

Post a Comment

Previous Post Next Post